مقاوم سازی ساختمان

زمین لرزه یک نوع رویداد طبیعی است که در اثر نیروی زمین اتفاق می افتد. امواج زیاد زمین لرزه موجب تخریب ساختمان های زیادی می شود و خسارات هنگفت و گاها جبران ناپذیری را به مردم وارد می کند. به همین دلیل مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله اهمیت ویژه ای دارد و بر این موضوع همواره تاکید می شود.

در این متن به انواع روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می پردازیم و فواید این روش ها را بررسی می نماییم. شما عزیزان تا انتهای متن ما را همراهی کنید.

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان

روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

  • مقاوم سازی ساختمان توسط دیوار برشی

یکی از پرکاربرد ترین و مناسب ترین روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله دیوار برشی می باشد. دیوار های برشی جهت مقاومت در مقابل نیرو های جانبی، بایستی توسط بادبند های ویژه کاملا محکم شوند. دیوار برشی معمولا با استفاده از دستگاهی سوراخ می شود و منافذی در داخل آن به وجود می آید و به دال ها یا تیرهای موجود در فونداسیون اتصال می یابد. دهانه های سوراخ شده را دیوار برشی جفت می نامند به این علت که همچون یک دیوار پیوسته با یکدیگر عمل می کنند. دیوار برشی به عنوان یک مهاربند در مقابل نیرو های جانبی از ساختمان پشتیبانی می کند. دیوار برشی تاثیر بسزایی در کاهش خسارات ناشی از زلزله دارد.

  • بادگیر یا مهاربند

مهاربند شبیه به الگو های مهندسی می باشد و تاثیر زیادی در ایجاد امنیت برای انسان دارد. نقشه های مربوط به اجرای مهاربند قسمتی از نقشه سازه می باشند که جهت میزان تحمل بار، تعیین جایگاه و فشار ناشی از زلزله و باد ساخته می شوند. ناگفته نماند که پایداری ساختمان ها می تواند توسط ستون های بتنی ( مسلح) تامین شود. مهاربند موجب تقویت ساختمان در برابر زلزله، باد و... می شود. لازم به ذکر است که مهاربند با طرح دیوار کاملا مطابقت دارد. در نظر داشته باشید که برای اجرای مهاربند یا بادگیر در سازه بایستی یکسری اصول و ضوابط بطور دقیقی در هنگام اجرا کاملا مورد بررسی قرار بگیرند و با توجه به آن مهاربند اجرا گردد.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

  • مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله توسط میراگر

میراگر لرزه ای در حین زلزله در میرایی نوسانات ساختمان استفاده می شود. میرایی اصطکاکی از کارآمد ترین روش ها جهت اتلاف انرژی آزاد شده از زمین لرزه می باشد. میراگر شرایط را طوری برای ساختمان فراهم می کند که بطور الاستیک حرکت داشته باشد. همچنین انرژی حاصل از زلزله را از میان ببرد. از این رو ساختمان در برابر زلزله به خوبی ساختار خود را حفظ می کند.

  • میانقاب (روشی کم هزینه جهت مقاوم سازی سازه)

میانقاب نوع دیگری از روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می باشد. در حقیقت به نوعی قاب هایی از سازه که توسط مصالحی همچون آجر پر شده و سپس دیوار هایی را می سازد، میانقاب گفته می شود. لازم به ذکر است که دیوار های تشکیل شده قابلیت تحمل وزن زیاد ساختمان را دارند. بکارگیری میانقاب در ساختمان ها موجب استقامت بیشتر سازه ها در مقابل نیرو های جانبی می شود. امروزه استفاده از میانقاب جهت مقاوم سازی سازه ها بسیار رواج یافته است. به این دلیل که این روش از اجرای سریع، هزینه کم و همچنین تکنولوژی ساده ای برخوردار است. 

  • بکارگیری شاتریک برای مقاومت سازه

دیوار ساختمان هایی که در معرض اثرات جدی ناشی از زمین لرزه یا لرزش می باشند، بهتر است توسط شاتریک بطور مناسبی مقاوم سازی شوند. در روش شاتریک جهت مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله لازم است از ادوات ویژه و مناسب این کار استفاده شود. لازم به ذکر است این روش ممکن است هزینه های نسبتا زیادی را به بار آورد. برای انجام این روش علاوه بر تجهیزات تعیین شده ( شاتریک)، استفاده از شبکه میلگرد برای نصب بر روی سطح لازم است تا لایه ای مقاوم، باربر و متراکم بر روی دیوار تشکیل گردد. در مواردی که سازه از پیچیدگی زیادی برخوردار باشد و یا قالب بندی آن ایراد داشته باشد، از روش شاتریک استفاده می شود. ناگفته نماند که شاتریک ها متنوع می باشند و باید قبل از بکارگیری این روش، با توجه به نیاز ساختمان و موارد مهمی یکی از انواع شاتریک انتخاب گردد.

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان

جداسازهای لرزه ای

جداساز لرزه ای رویکرد انعطاف پذیری می باشد که برای جدا نمودن ساختمان از زمین به منظور کاهش میزان انتشار شوک لرزه ای می باشد. این کمک شایانی در کاهش آسیب وارده بر سازه می کند. علاوه بر آن میزان آسیب های ثانویه را به حداقل میرساند. جداسازهای لرزه ای در بین سازه فوقانی و زمین نصب می شوند. شایان ذکر است که جداسازها با توجه به نیاز ساختمان تفکیک شده اند.

  • مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله توسط FRP

یکی از روش های ساده مقاوم سازی ساختمان بکارگیری FRP ( سیستم هایی پلیمری که با الیاف تقویت شده اند)، از FRP در هوافضا، صنایع عمرانی، خودروسازی و... بهره برده می شود. امروزه FRP با توجه به عملکرد عالی در مقاوم سازی ساختمان، ساخت و ساز و... بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روش از مناسب ترین روش های بکار رفته در مقاوم سازی ساختمان ها می باشد. 

مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان

عوامل تخریب ساختمان ها در اثر زلزله

  • وجود ستون های آسیب پذیر

یکی از دلایل تخریب اساسی ساختمان ها در حین وقوع زلزله، آسیب پذیر بودن ستون ها می باشد. ممکن است ستون ها در اثر تخریب بخش بتنی به علت ناکافی بودن گره ها در قسمت های مشخص دچار آسیب شوند.

  • طبقه همکف نرم

به ساختمانی که یک الی چند طبقه مشخص از آن به دلیل داشتن پنجره، درب و... مقاومت چندانی در مقابل زلزله نداشته باشد، طبقه نرم می گویند. در حقیقت نرم بودن طبقه همکف مورد بسیار مهمی در ایجاد خسارت های اساسی می باشد.

  • شکل ساختمان در ارتفاع

آن دسته از ساختمان هایی که از طبقات بالا و منظم برخوردارند، واکنش لرزه ای مناسب تری در مقایسه با ساختمان هایی که دارای طبقات بالای آسیب دیده و یا مشکل دار هستند، دارند.

می توان گفت که مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله فرایند بسیار مهمی می باشد. همچنین ساختمان هایی که نیازمند مقاوم سازی هستند، باید با روش هایی کاربردی و مخصوصی مقاومت لازم را به دست بیاورند.